• Dom-Vet Przychodnia Weterynaryjna, Warszawa Wawer

• Jak zadbać o naszego szczeniaka?

Kilka pierwszych dni po przybyciu szczenięcia do Państwa domu przeznaczonych jest na aklimatyzację. W miarę możliwości prosimy ograniczać kontakt z innymi psami, butami itp. W tym czasie podajemy pokarm, który szczenię otrzymywało wcześniej /należy o niego zapytać poprzedniego opiekuna szczenięcia/. Jeśli zmieniamy karmę, należy to robi stopniowo.

Leki do ODROBACZENIA podajemy min. 2 razy. Szczenię powinno zostać odrobaczone przed pierwszym szczepieniem i później w odstępach min. dwutygodniowych przed następnymi. Lek do odrobaczenia mogą Państwo kupić w lecznicy /trzeba znać wagę szczenięcia/ i podać sami. W przypadkach wątpliwych można wykonać badanie kału w kierunku pasożytów pozostawiając próbkę kału w lecznicy. U psów dorosłych należy podawać leki do odrobaczenia co pół roku, niekiedy częściej /zarobaczenie, kobieta w ciąży lub małe dzieci w domu/.

Prosimy, aby przynosząc szczenięta do lecznicy, nie pozwalali Państwo im na dotykanie czegokolwiek, nie stawiali na podłodze.

SZCZEPIENIA należy wykonywać po uprzednim odrobaczeniu zwierzęcia. Pierwszą szczepionkę można podać w wieku 7-8 tygodni /NobiVac Puppy DP; nosówka, parwowiroza/, następne szczepionki podawane są najczęściej w wieku 10-11 tygodni /przeciwko nosówce, zakaźnemu zapaleniu wątroby, parwowirozie, kaszlowi kenelowemu, leptospirozie/ i 13-14 tygodni /powtórzenie w/w/. Powyższy schemat należy oczywiście omówić z lekarzem, być może ulegnie zmianie w przypadku Państwa podopiecznego. Szczepionka przeciwko wściekliźnie podawana jest dopiero po zakończeniu innych szczepień i odrobaczania, zazwyczaj w 4 miesiącu życia. Kolejne szczepienia przeciwko chorobom zakaźnym i wściekliźnie wykonywane są po roku. Szczepienie przeciwko wściekliźnie jest obowiązkowe.

W zasadzie szczenię może WYJŚĆ na ulicę dopiero po szczepieniu w wieku 10-11 tygodni. Jeśli mają Państwo ogrodzony, zabezpieczony teren, można je tam wypuszczać wcześniej. Zalecane jest wynoszenie go wcześniej na rękach na dwór; szczenięta w tym okresie bardzo intensywnie się uczą. Wskazana jest konsekwencja w postępowaniu ze szczenięciem, muszą Państwo pokazać mu jego miejsce w stadzie, strać się zawsze go UCZYĆ.

Sposób ŻYWIENIA szczenięcia zależy od Państwa wyboru. Najprostsze i w gruncie rzeczy najtańsze jest żywienie karmami przeznaczonymi dla szczeniąt. Zapewnią one wszystkie niezbędne składniki /niekiedy szczenięta ras dużych i olbrzymich wymagają jeszcze dodatków/. Rodzaj karmy dobrze jest omówić z lekarzem. Jeśli podają Państwo pokarm przygotowywany w domu, wymaga to zazwyczaj dodatku preparatu mineralno-witaminowego np. Salvical. Zawsze dobrze jest podawać szczenięciu pokarm urozmaicony, dodawać do karmy ser biały, owoce, warzywa, jogurty naturalne, kefiry.

KĄPIELE należy wykonywać tylko, kiedy są one konieczne.

Zalecane jest kontrolowanie CZYSTOŚCI USZU co kilka-kilkanaście dni i czyszczenie ich, o ile to konieczne, wacikami nasączonymi preparatami do czyszczenia uszu /np. Epi-Otic, Otifree/.

W okresie występowania KLESZCZY dobrze jest stosować preparaty zabezpieczające /np. Bravecto, Advantix/ lub specjalne obroże. Preparaty te zabezpieczają zazwyczaj też przed pchłami. Ulotka dotycząca tych preparatów wyłożona jest zazwyczaj w recepcji.

STERYLIZACJĘ suczki można przeprowadzić jeszcze przed pierwszą cieczką; zabieg wykonany w tym czasie redukuje niemalże do minimum ryzyko wystąpienia później u suki nowotworów gruczołu mlekowego. Z medycznego punktu widzenia wykonanie WCZESNEJ STERYLIZACJI nie pociąga za sobą negatywnych konsekwencji. Praktykowana jest także sterylizacja suk w wieku późniejszym.

Możliwe jest stosowanie PREPARATÓW ANTYKONCEPCYJNYCH zapobiegających występowaniu cieczki, jednak ich stosowanie pociąga za sobą pewne ryzyko wystąpienia stanów zapalnych narządu rodnego. Dlatego zalecamy raczej sterylizację suk.

Zalecamy wszczepianie szczeniętom MIKROCZIPÓW IDENTYFIKACYJNYCH, których numer wprowadzany jest do ogólnoeuropejskiej bazy danych. W razie zagubienia się psa, łatwo będzie znalazcy odnaleźć Państwa. Poza tym czytelne, trwałe oznakowanie psa jest warunkiem swobodnego podróżowania z czworonogiem po Europie.

Jeśli szczenię będzie mieszkało z dzieckiem, być może pomocny może okazać się program edukacyjny dla dzieci BLUE DOG pomagający wyrobić w dziecku nawyki właściwe dla postępowania z psem (książeczka i interaktywna gra komputerowa). Projekt Blue Dog skutecznie zmniejszył ilość incydentów pogryzień dzieci przez psy w Europie Zachodniej. Możemy też zorganizować szkolenie Blue Dog w przedszkolu Państwa Dzieci (osoba z certyfikatem oraz specjalnie przeszkolony pies).

Szczeniąt poszczególnych ras mogą dotyczyć jeszcze szczególne zalecenia.